SOPPLUNCH MED RECEPT

 
Hör och häpna! Jag har lagat mat och det blev gott? Det händer inte varje dag att jag lagar mat men det händer allt oftare nu när jag inte bor hemma längre. Tur att jag har en man som gillar att stå i köket så jag slipper stå vid spisen varje dag ;) 
 
Hur som haver, här nedan finns receptet och det blev så gott! Har länge velat laga denna soppa men inte riktigt tagit tag i det. Igår var Emelie hemma hos mig så då passade vi på att laga lite soppa och mumsa i oss den framför tvn. Den blev riktigt god!!! Jag hittade receptet här, in och kika!!
 

SÖTPOTATISSOPPA MED RÖDA LINSER

Ingredienser till 4 personer:

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 sötpotatisar, skalade 
1/5 röd chili, utan kärnorna
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
1 dl röda linser
1 msk balsamvinäger
olja att steka i
persilja (fryst funkar också)
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 nypa flingsalt (jag tog Falksalt Hickory som smakar lite rökigt)

1. Hacka lök och vitlök och fräs i en kastrull tills de blivit genomskinliga. Tillsätt sötpotatisen i kuber, samt finhackad chili.
2. Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra under lock i sisådär 20 minuter.
3. Mixa ihop. Toppa med persilja och en citronklyfta. ÄT.

 
Ha en trevlig fredag allihopa! KRAMAR ♥
mat - mums - soppa